9 juni 2026
Toyota summerar succén i det sista asfaltsrallyt för Rally 1

// Worldwide Copyright: TGR WRT / McKlein

Elfyn Evans tog sin tredje seger i Japan på fyra år och ledde TOYOTA GAZOO till en dubbelseger samt en fjärdeplats på hemmaplan. Sébastien Ogier och Sami Pajari tog plats på pallen tillsammans med Evans, medan lokalhjälten Takamoto Katsuta kompletterade topp fyra.

Det är den fjärde raka segern för GR YARIS Rally1-bilen av fem upplagor av rallyt som hållits i Toyota City, i vad som förmodligen blir sista gången som Rally1-bilarna i sin nuvarande utformning tävlar på japanska vägar innan nya regler införs 2027.

I år, efter att evenemanget flyttats fram från november till slutet av maj, hölls tävlingen i varmare temperaturer som översteg 30 grader Celsius, vilket innebar en annan utmaning för besättningarna, deras bilar och däck.

På de smala och slingrande skogsvägarna i bergen i prefekturerna Aichi och Gifu utmärkte sig Evans återigen, särskilt i fredagens ökända Isegami-tunneletapp där han utnyttjade sin position längst fram i startordningen för att bygga upp en tidig ledning. Evans och kartläsaren Scott Martin jagades under de följande dagarna av sina lagkamrater, men hanterade rallyt på ett mästerligt sätt och säkrade segern. Förutom sin 13:e seger är resultatet Evans 50:e WRC-pallplats i karriären och ökar hans ledning i mästerskapet till 20 poäng vid säsongens halvtid.

Ogier och kartläsaren Vincent Landais, som vann Rally Japan 2025, fick denna gång nöja sig med andraplatsen och slutade 12,8 sekunder efter Evans och Martin efter en typiskt kämpig insats.

 Pajari och kartläsaren Marko Salminen tog sin femte pallplats under de senaste sex rallytävlingarna, och deras sjätte topp-tre-placering sedan man uppnådde sin första vid förra årets Rally Japan för bara sex månader sedan.

Katsuta fick ett hjältemottagande hemma av de passionerade japanska rallyfansen efter att ha tagit sina första WRC-segrar i Kenya och Kroatien tidigare i år. Han tappade lite mark när han fick en punktering på fredag morgon men återhämtade sig väl tillsammans med kartläsaren Aaron Johnston, tog en sträckseger på den sista dagen och slutade tvåa i Power Stage och Super Sunday-klassificeringen.

I sin första Rally Japan bakom ratten i en Rally1-bil var även Oliver Solberg med i kampen om segern tills han gled ut i en lerig kurva på lördag eftermiddag och skadade sin bakre upphängning. Efter att ha startat om på den sista dagen vann han tre av de sex sträckorna, inklusive den avslutande Power Stage samt Super Sunday-klassificeringen.

Med segern i Power Stage har GR YARIS Rally1 nu uppnått 50 raka etappvinster på asfalt under sina tre senaste WRC-tävlingar på underlaget. Det innebär också att TGR-WRT utökar sin ledning i tillverkarmästerskapet till 127 poäng.

TGR WRC Challenge Program-föraren Yuki Yamamoto säkrade sitt mål på hemmatävlingen om en första pallplats i WRC2-kategorin efter en stark och välskött körning bakom ratten i sin GR Yaris Rally2-bil, med James Fulton som kartläsare.

GR Yaris Rally2-föraren Alejandro Cachón var inblandad i en spännande kamp om att upprepa sin WRC2-seger från 2025 under hela helgen, men slutade till slut på en andraplats.

Akio Toyoda (ordförande för TGR-WRT)

Elfyn, Scott, grattis till er tredje seger i Rally Japan! Ni var otroligt snabba på de höstvägar vi körde på fram till förra året, och ni var lika snabba på de färska gröna vägarna den här gången. Ni var också snabbast när vi körde här tillsammans efter Rally Japan för några år sedan. Jag tror helt enkelt att Japans vägar passar er väldigt bra.Och du är den enda föraren som har vunnit så många gånger mitt framför mina ögon. Jag tror att det betyder att du och jag också är en fantastisk kombination. Om det är en viktig rallytävling på gång, se till att bjuda in mig. Jag vill börja diskutera schemat med min sekreterare direkt!

För Oliver och Takamoto var det dock en frustrerande rallytävling.
Oliver verkade särskilt vara nere i ett svart hål när jag besökte serviceparken. Jag såg Jari-Matti och Juha uppmuntra honom, och till och med Seb kom fram för att ge råd och klappa honom på axeln. Det var ett underbart ögonblick som återigen påminde mig om styrkan i detta team.

Jari-Matti Latvala (teamchef)

”Det här är ännu ett fantastiskt resultat för vårt team här i Rally Japan. Att ta vår fjärde raka seger här hemma i Toyota City, samt vår tredje palltrippel på fyra år, är något vi alla kan vara mycket stolta över. Elfyn verkar verkligen vara mästaren på den här tävlingen, med de tekniska vägarna och de skiftande förhållandena, och han hade verkligen kontrollen här igen från start till mål. Seb och Sami körde också riktigt bra och hamnade på pallen här ännu en gång. Taka återhämtade sig mycket starkt efter en svår start på rallyt och även Oliver uppnådde det han satte sig för idag genom att ta alla 10 poängen från söndagen. Vi är också mycket glada över att se Yuki ta sin första pallplats i WRC2 på sin hemmatävling efter en mycket stark körning. Så det har varit ännu en riktigt framgångsrik Rally Japan för oss – tack till alla i teamet för det otroliga arbete de har gjort – och det har också varit fantastiskt att se allt stöd och all passion för rallyt här i helgen.”

Elfyn Evans

”Det är en fantastisk känsla att kunna vinna Rally Japan igen och vara en del av ännu ett mycket bra resultat här för vårt team. Jag måste säga ett stort tack till alla i teamet för att de återigen gett oss en så fantastisk bil, och tack till Morizo-san: jag är mycket glad över att säkra denna seger som ett tecken på uppskattning för hans stöd. Det har varit en jämn och rolig kamp hela vägen med viss press från våra teamkamrater. Vi kunde få en bra start på rallyt och dra nytta av vår position för att sätta några bra tider på fredagen och sedan lyckades vi behålla det till slutet. Det har varit en trevlig sista dans med dessa bilar på asfalt och jag är verkligen glad över att avsluta det med en seger.”

Oliver Solberg

”Det har varit en fantastisk upplevelse att vara här på Rally Japan som Rally1-förare för TOYOTA GAZOO Racing för första gången och att känna så mycket passion och stöd från fansen. Vi hade en fantastisk känsla i bilen och en strålande prestation. Vi gjorde vårt bästa men råkade tyvärr ut för en miss på lördagen under hala förhållanden som jag inte hade räknat med. Det var en mycket stor besvikelse, men jag kände mig väldigt bra i bilen igen den sista dagen. Vi hade inte en perfekt körning genom Power Stage, vilket var tufft för däcken, men jag är glad att vi åtminstone kunde ta maximala poäng idag, precis som vi hade planerat på söndagmorgon innan start.”

Enable Notifications OK No thanks