Photo: Motorsportmediasweden
35 årige Kanadensaren Brandon Semenuk som flerfaldige amerikansk mästare. Gör sin allra första start i helgens svenska ERC deltävling Royal Rally, som en förberedelse inför Royal Rally blev det en start i förra helgens SM deltävling i Nyköping, men en tredje plats som resultat, 1,1 sekunder bakom Patrik Hallberg i Nyköping NCR. Worldrally träffade honom på serviceplatsen i Karlstad inför QA stage på torsdagsmorgonen.
Är det första gången du är i Sverige?
” Ja, första gången jag kör rally i Sverige, och första gången i ERC. Så ja, det är mycket spännande”
Du har nu kört recce, vad tycker du om de svenska sträckorna?
Jag menar, sträckorna är otroliga, definitivt väldigt snabbt. Så att se sträckorna för första gången är mycket jobb. Man måste vara väldigt kommitterad med hur snabbt man kan köra. Men ja, överhuvudtaget ser sträckorna fantastiska ut. Lite regn här och där har varit trevligt,
Du har haft bra resultat i amerikanska och Kanadensiska Mästerskapen, vad tänker du om det här?
Konkurrensen här kommer att vara helt annan, från vad jag har sett hittills, kanske ett av de starkaste ERC-rally hittills. Så ja, jag hoppas att vi kan hitta oss någonstans ett bra temp. Inte så långt ner i resultatlistan, men ja, det kommer köras galet fort. Jag tror att några av killarna kommer att köra av.
Varför har du valt ett svenskt rally?
Sträckorna, det är fantastiska sträckor, bra miljö, snabbt.
Vad tänker du om denna helg?
För att vara ärlig, jag vet inte riktigt var jag kommer att stå. De flesta av de här killarna har jag inte tävlat mot, så jag vet inte exakt vad jag ska förvänta mig. Men jag hoppas att vi får ett respektabelt resultat. Men om vi kan komma någonstans i mitten och visa en bra tid på några sträckor så tror jag att det blir en bra vecka.
Har du planerat några andra ERC starter i år?
Det här är allt jag har planerat för nu. Jag har inte ekonomi för att göra två evenemang i ERC, och sen måste jag analysera, efter det här och se vad som är möjligt.