24 juni 2026
Finsk vinterdeltävling i ERC är på gång.

Photo: Skoda Motorsport

Planerna på en vinterdeltävling i FIA:s europeiska rallymästerskap ERC, till Finland är i full gång. Med orten Savonlinna som bas uppger finska webbsidan rallyjournal.com idag.

Projektet leds av Arto Tolvanen från Savonlinna, som även är styrelseordförande i AKK Sports Ltd. Han avslöjade att nästa vårs tävling i det finska rallymästerskapet i Savonlinna kommer att fungera som ett testevenemang för FIA.

”Vi kommer att använda tävlingen i det finska rallymästerskapet för att testa olika driftskoncept samtidigt som vi utvärderar personalresurser och andra praktiska arrangemang”, säger Tolvanen rallyjournal.com och fortsätter
Testtävlingen kommer också att hjälpa oss att integrera den organisation som så småningom kommer att ansvara för genomförandet av ERC deltävling. Det finns även en annan viktig faktor i bakgrunden. Många av de nyckelpersoner som arbetar med banan i Rally Finland närmar sig gradvis pensionsåldern. Vi måste utbilda nya medarbetare och förmedla den kunskapen, och det här projektet ger en utmärkt möjlighet att göra just det”, sade Tolvanen.

De fullskaliga ERC-tävlingen i Finland är planerade att äga rum mellan 2028 och 2030.

Tolvanen sa att Savonlinna kommer att fungera som rallyhögkvarter, åtminstone under den första upplagan.

”Planen är att organisera rallyt i samarbete med flera städer och regioner. Vi måste lära oss och testa hur ett sådant koncept fungerar i praktiken. Det går till exempel inte att leda alla servicebesök tillbaka till en central servicepark, så det kommer att krävas olika lösningar för service på avlägsen plats. Det finns redan bra exempel på detta inom ERC. Rallyt i Irland sträcker sig till exempel över flera städer och regioner. Vi kan säkert dra värdefulla lärdomar från det evenemanget. Målet är att skapa ett fräscht och modernt evenemang som är både tävlings- och åskådardivänligt”, sammanfattade han.

Det önskade datumet för rallyt förväntas bli i slutet av februari, då vinterförhållandena i östra Finland vanligtvis är som bäst.

”För Savonlinnas breddgrad är det den idealiska tiden på året. Det finns ingen garanti för tillräckligt med snö i januari, medan mitten av mars redan är för sent. Dessutom passar skolornas vinterlov bättre in i schemat vid den tiden”, avslutade Tolvanen.

Enable Notifications OK No thanks