24 juni 2026
Portugiska arrangörerna utreds för brott efter säkerhetsmiss.

// Worldwide Copyright: TGR WRT / McKlein

Portugiska arrangörerna utreds för brott efter säkerhetsmiss under fredagens etapp.

Det var under SS7 när Elfyn Evans som startade först, fick ett dammoln framför sig det visade sig var en obehörig bärgningsbil som körde på sträckan utan behörighet. Evans hade inte fått någon information om hinder på vägen. Trots säkerheten på sträckan lyckades en obehörig komma in på sträckan.

I ett uttalande säger Elfyn Evans:
”Jag kan förklara vad det var ur mitt perspektiv, men det var uppenbarligen riktigt illa damm i början. När jag äntligen hann ikapp det kunde jag inte riktigt tro vad som körde framför mig. Men jag har fortfarande inte fått någon förklaring”, mindes Evans. I det ögonblicket tänkte jag uppenbarligen inte på mycket annat än att bara få det ur vägen. Det kan helt enkelt inte hända på någon nivå, än mindre på den här nivån”, betonade Evans.

Den otroliga historien hur en obehörig kunde komma in o köra ett fordon slutar inte här. Ytterligare ett obehörighet fordon upptäcktes på sträckan senare, efter den incidenten stoppades sträckan.

Arrangörerna utreds nu för brott och kommer troligen få kraftiga sanktioner från FIA. Sent igår kväll kom ett uttalande från arrangörerna.

Meddelande
8 maj 2026
Vodafone Rally de Portugal – SS7 Arganil 2
Etappen Arganil 2 inleddes idag kl. 12.30, inför tusentals entusiastiska åskådare som följde evenemanget.
Trots att säkerhetsåtgärderna fungerade fullt ut körde två obehöriga fordon in på etappen utan tillstånd. Dessa fordon identifierades felaktigt av vissa medier som tillhörande GNR.

Denna situation, vars omständigheter för närvarande utreds, ledde till att organisationen fattade beslutet att avbryta etappen, eftersom säkerheten för alla som deltar i WRC Vodafone Rally de Portugal förblir högsta prioritet.

Organisationskommittén för Vodafone Rally de Portugal

Till RallyJournal säger en Toyotas Teamchef Juha Kankkunen.

Jag såg situationen. Det var ganska otroligt. Det kunde definitivt ha slutat mycket värre om Elfyn inte hade sett det och bromsat. Flaket var fortfarande upphöjt också, så för tusan, om han hade kört på det där hade det slutat illa”, suckade Kankkunen till RallyJournal.com.
”De här sakerna har inte hänt särskilt ofta. Det fanns några incidenter förr i tiden, men inte många längre. På 1980- och 1990-talen stod det ibland bilar tvärs över vägen och alla möjliga saker.”

Enable Notifications OK No thanks